Waarom de trein?
(Wist je dat?) In 2021 heeft de EU een nieuwe organisatie in het leven geroepen: Europe’s Rail Joint Undertaking (EU-Rail). Deze organisatie heeft als doel om een geïntegreerd, flexibel, multimodaal, duurzaam en betrouwbaar Europees spoornetwerk in te richten. Om dit te bereiken wil de organisatie barrières verminderen door veelaandacht aan innovatie, ontwikkeling en volledige integratie van het netwerk aan te bieden aan EU-bewoners en de Cargo sector (bron: Europe's Rail Annual Activity Report 2023). Kortom, er gaat flink geïnvesteerd worden in het EU-spoornetwerk om bedrijven en consumenten een alternatief transport middel te bieden dat betaalbaar, toegankelijk en duurzaam is. De intentie is om hiermee het spoornetwerk efficiënter te benutten, waardoor CO2 intensievere vervoersmiddelen als vracht vluchten en -verkeer kunnen worden verminderd. Naast duurzaamheid biedt te trein ook een comfortabel alternatief, waarbij je korter van te voren aanwezig moet zijn voorvertrek, onderweg kunt genieten van prachtig uitzicht en je dichter bij je eindbestemming kan komen.
Duurzaamheid en uitdagingen
Het verbeteren van het Europese spoornetwerk is een belangrijk focus punt voor de EU, aangezien de transport sector voor bijna 30% van de totale CO2-uitstoot van de EU zorgt (bron: Europees parlement, Klimaatverandering in Europa: feiten en cijfers). Treinen zijn hierin één van de meest duurzame vervoersmiddelen. Zo rijden de Nederlandse treinen, als eerste land ter wereld, sinds 2017 volledig op stroom opgewekt uit wind energie (bron: Nederlandse Spoorwegen). Volgens ProRail kan je tijdens je reis naar Barcelona maar liefst vijf keer minder CO2 uitstoten als je voor een reis per trein kiest in plaats van per vliegtuig. Eurostar heeft bovendien uitgerekend dat een treinreis gemiddeld 5,5 gram CO₂ uit per passagiers kilometer. In tegenstelling kan dit bij een gemiddelde (korte afstandsvlucht) al snel oplopen tot wel 700 gram CO2 per passagiers kilometer.
Ondanks de kansen voor het verminderen van CO2 uitstoot, wordt er slechts een klein percentage van het spoornetwerk benut. Daarom wordt er flink aan de weg getimmerd. Zo is één van de vijf innovatie programma’s van EU-Rail gefocust op de passagierstreinen. Het verbinden van bestemmingen is hierin één van de uitdagingen. Bovendien kan het organiseren van een treinreis een barrière zijn. Vragen als; welke vervoerders zijn er, is er één beter dan de andere en hoeveel tijd moet ik inplannen voor een overstap zijn hierin veel voorkomend. Een reisbureau kan helpen om je eerste internationale treinreis een succes te maken. Niet alleen scheelt dat tijd in de organisatie, het kan ook als inspiratiebron dienen voor nieuwe bestemmingen!
Populaire bestemmingen, met Bounce Bee
Waar Parijs, Brussel, Londen en Berlijn wellicht al bekende bestemmingen zijn, heeft Europa natuurlijk veel meer moois te bieden! Een bekende en opkomende bestemmingen zijn bijvoorbeeld Dresden en Praag (Nachttrein service van European Sleeper),maar ook Zwitserland is goed bereikbaar (Nightjet van de OBB). Niet alleen kom je zo duurzaam en uitgerust op je eindbestemming, de eerste activiteit heb je er al op zitten. Namelijk een prachtige treinreis. Vervolgens kan je vakantie, en je vervolgprogramma dan echt beginnen! Waarbij Bounce Bees diverse programma’s aanbied. Of je nou de stad wilt verkennen, of juist wilt ontvluchtten in de natuur, Bounce Bees zorgt ervoor dat jouw groep zich kan verwonderen, verbreden en kan verbinden op prachtige reisbestemmingen.