Social Corporate Responsibility en Toerisme

Reizen en toerisme hebben een impact op mens en natuur. Door de groeiende en wereldwijde tourisme sector is deze impact steeds vaker drastisch, blijvend en negatief. Met een groeiende aandacht voor duurzaamheid, hoor je steeds vaker de vraag of het maken van een bedrijfsreis wel verantwoord is met het oog op Environmental, Social & Governmental (ESG) doelen. Daarnaast stelt de EU bedrijven verplicht om vanaf 2024 over ESG te rapporteren via het Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Dit zal bedrijven forceren om hun ESG-impact te rapporteren, waaronder ook gemaakte reizen en eventuele samenwerking met reisbureaus en alle andere partners die in deze keten actief zijn.

Welke ESG factoren spelen een rol voor de toerismesector?

De VN heeft een"Measuring Sustainability in Tourism" (MST) Framework ontwikkeld voor het monitoren van de impact van toerisme. Dit is een organiserende structuur voor de integratie van statistieken over de economische, milieu- en sociale dimensies van toerisme. Dit framework heeft als doel informatie en richtlijnen te bieden voor het meten van toerisme. Deze consistente aanpak voor het organiseren van data maakt het mogelijk om indicatoren te selecteren en samen te stellen ter ondersteuning van ESG-rapportagemogelijkheden van individuele bedrijven. Hieronder zijn enkele voorbeelden gegeven per factor, en hoe Bounce Bees kan helpen bij het organiseren van een duurzame reis die ook rekening houdt met ESG-factoren.

Environmental (Milieu)

  • Promotie duurzaamste reisopties, waaronder vervoersmiddelen en programmaonderdelen
  • Compensatie programma’s aanbieden
  • Duurzame partners selecteren
  • Doorrekenen van emissies per reis en bedrijfsemissies zo laag mogelijk krijgen en houden

Social (Sociaal)

  • Lokale gemeenschappen ondersteunen, betrekken en stimuleren op inclusiviteit
  • Toegankelijkheid en inclusief voor deelnemers
  • Eerlijk arbeidsbeleid

Governmental (Bestuur)

  • Lokale initiatieven stimuleren en ondersteunen
  • Transparantie in organisatie en structuur
  • Transparantie en rapportage in CO2 uitstoot

Hoe komen deze factoren terug binnen een reis van Bounce Bees?

  • Unieke reiservaring: Laat klanten kennis maken met een comfortabel reisalternatief ten opzichte van vliegen door te helpen met de organisatie van reis en programma. Tijdens deze reizen staan verbinding, verbreding en verwondering centraal.
  • Training en bewustwording: Medewerkers kennis laten opdoen over de ESG-principes zodat ze deze kunnen toepassen in hun dagelijkse leven en werk.
  • Klant betrokkenheid: Klanten informeren over de mogelijkheden voor duurzame en inclusieve keuzes en hen aanmoedigen om deel te nemen aan duurzame reisopties.
  • Duurzaamheidsbeleid: Transparant beleid en rapportage waarin de doelen met betrekking tot duurzaamheid, sociale verantwoordelijkheid en goed bestuur duidelijk zijn.
Meest gerapporteerde ESG factoren
Grootste risico's en mogelijkheden van duurzaam toerisme

Certificaties en initiatieven

ESG-certificeringen en industriekaders vergroten de geloofwaardigheid en begeleiden toeristische bedrijven bij het uitvoeren en rapporteren van meer duurzaamheidsinitiatieven. Organisaties zoals de Global Sustainable Tourism Council (GSTC), EarthCheck, Rainforest Alliance, Travelife, B Corp Certification, en meer bieden certificeringen die specifiek zijn afgestemd op de toerismesector. Deze certificeringen omvatten milieubehoud, sociale verantwoordelijkheid en economische levensvatbaarheid. Ondertussen richten organisaties zoals Green Key en Carbon Neutral Certification zich op duurzame bedrijfsvoering, CO2-compensatie en milieuvriendelijke ontwerpen. Deze organisaties spelen wereldwijd een rol in het valideren van duurzaamheidspogingen, tonen de inzet van bedrijven voor verantwoord handelen en trekken bewuste reizigers en investeerders aan.

Uitdagingen

Allereerst is er gelimiteerde inzage en transparantie. Een belangrijk nadeel van ESG-criteria is het gebrek aan verplichtingen wat betreft openbaarheid. Dit betekent dat bedrijven niet verplicht zijn om alle informatie over hun duurzaamheidspraktijken te publiceren of delen. Hierdoor worden klanten en investeerders in het duister gehouden  ven over de werkelijke impact van hun investeringen op het milieu en de samenleving.

Verder is er het risico van subjectieve evaluatie. Een uitdaging met ESG-criteria is dat ze subjectief van aard zijn. Verschillende investeerders en bedrijven kunnen ESG-praktijken verschillend interpreteren en prioriteren, wat het moeilijk maakt om bedrijven objectief te vergelijken en te beoordelen op basis van hun ESG-prestaties.

Vervolgens zijn er kosten verbonden aan de implementatie van ESG-criteria, wat vooral een grote uitdaging vormt voor kleinere bedrijven met beperkte middelen. De kosten die gepaard gaan met het uitvoeren van duurzame praktijken en het voldoen aan ESG-normen kunnen een financiële belasting vormen voor bedrijven, wat mogelijk hun algehele winstgevendheid beïnvloedt.

Afsluitend is er nog de korte-termijn focus op winstgevendheid. Er bestaat een risico dat ESG-criteria bedrijven ertoe kunnen aanzetten zich meer te richten op korte-termijndoelen om snel aan de vereisten te voldoen en goedkeuring van investeerders te krijgen. Deze korte-termijnfocus zou de aandacht kunnen afleiden van het opbouwen van duurzame strategieën en initiatieven voor de lange termijn.

Bounce Bees wil door middel van transparantie en continue reflectie en innovatie reizen aanbieden die inhoudelijk en duurzaam zijn, om zo bedrijven en hun werknemers te stimuleren tot het maken van duurzamere keuzes.

Samen voor een groene wereld